Nieuws

donderdag
12
december
2024

Is de opzegging door werknemer duidelijk en ondubbelzinnig?

Een werknemer die zijn/haar arbeidsovereenkomst opzegt moet dit duidelijk en ondubbelzinnig verklaren. De verklaring is een rechtshandeling, welke gericht is op het beëindigen van de arbeidsovereenkomst. Uit deze verklaring van de werknemer moet duidelijk blijken dat er een gerichte wil is om het dienstverband te beëindigen. In veel gevallen zal dit ook daadwerkelijk de beëindiging […]

Lees meer
maandag
18
november
2024

Opheffing handhavingsmoratorium: verscherping handhaving Belastingdienst

Het kabinet wil door het herstellen van de balans op de arbeidsmarkt het werken met en als zelfstandige(n) toekomstbestendiger maken. Er wordt daarom ingezet op verbetering van de handhaving op schijnzelfstandigheid. Het doel hiervan is om de handhaving op de kwalificatie arbeidsrelaties te normaliseren, door handhaving op de kwaliteit van arbeidsrelaties weer vorm te laten […]

Lees meer
maandag
21
oktober
2024

Compensatie voor transitievergoeding vervalt

Wanneer uw werknemer meer dan twee jaar ziek is, kunt u de arbeidsovereenkomst beëindigen. De werknemer ontvangt dan een transitievergoeding. Voor deze betaalde transitievergoeding kunt u compensatie aanvragen bij het UWV. Voorwaarde voor deze compensatie is dat de arbeidsovereenkomst dient te zijn geëindigd wegens langdurige arbeidsongeschiktheid nadat het opzegverbod wegens ziekte van twee jaar is […]

Lees meer
maandag
16
september
2024

Inwerkingtreding Wet betaalbare huur

Voor veel mensen met middeninkomens zijn huurwoningen niet meer te betalen door de gestegen huurprijzen. Dit komt voort uit een enorm tekort aan huurwoningen. Er heerste dan ook een grote vraag naar een nieuwe wet waarbij huurders beter beschermd worden. Om deze reden is per 1 juli 2024 de Wet betaalbare huur in werking getreden. […]

Lees meer
dinsdag
6
augustus
2024

Wetvoorstel Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden

De regels rondom het werken als zzp’er worden naar verwachting aangescherpt met de invoering van een nieuwe wet. Wanneer deze invoering zal plaatsvinden, staat vooralsnog niet vast. De Wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden dient als oplossing voor de bestaande onduidelijkheden rondom zelfstandigen. Het kan voor ondernemers onduidelijk zijn wanneer een ingehuurde zzp’er in feite […]

Lees meer
maandag
29
juli
2024

Gedifferentieerde Premies WGA en Ziektewet 2025

Vanaf 2025 wijzigen de gedifferentieerde premies voor de Werkhervattingskas (Whk), wat belangrijke gevolgen heeft voor werkgevers en inkomensverzekeringen. Stijgende Premiepercentages De premies voor zowel de Ziektewet (ZW) als de regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) stijgen in 2025. De gemiddelde ZW-premie wordt 0,57% en de gemiddelde WGA-premie 0,81%. Deze verhogingen zijn het gevolg van stijgende uitkeringslasten […]

Lees meer
zondag
21
juli
2024

Online formulier ‘Verkort re-integratieverslag’

Wanneer je relatie een werknemer in dienst heeft met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, kan de situatie zich voordoen dat deze werknemer ziek wordt en het dienstverband vervolgens binnen een aantal weken eindigt. De vraag die vervolgens kan opspelen is of de relatie nog moet voldoen aan alle re-integratieverplichtingen, zoals bepaald in de Wet Verbetering […]

Lees meer
dinsdag
9
juli
2024

Het belang van algemene voorwaarden

Het hanteren van een goeie set algemene voorwaarden is voor elke ondernemer van belang, omdat het je rechtspositie aanzienlijk kan versterken. Toch komt het vaak voor dat pas tijdens een geschil duidelijk wordt hoe cruciaal het is om over algemene voorwaarden te beschikken. Maar waarom zijn algemene voorwaarden eigenlijk zo belangrijk? Door middel van algemene […]

Lees meer
donderdag
20
juni
2024

De klant betaalt de factuur niet. Wat nu?

De juristen van Frontyr krijgen regelmatig de vraag welke stappen een ondernemer dient te zetten wanneer een klant zijn factuur niet heeft betaald. In deze blog lees je wat de relatie kan doen om de kans op betaling te vergroten en de kans op escalatie met een klant te verkleinen. Het advies is om eerst […]

Lees meer